Brev:
Selvhjulpenhed - 20 mdr.
20. marts 2022
Alder:
20 mdr.
Selvhjulpenhed - 20 mdr.
Kære Helen
Vi har et lille spørgsmål vedr. vores Valdemars spise- og drikkevaner.
Vi spiser altid vores måltider sammen og har som følge af en periode, hvor der har været meget fokus på Valdemars vægt, været meget "servicerende" i måltidssammenhænge. Dette betyder i praksis, at Valdemar sidder som en anden lille prins og løbende får tilbudt både mad og drikke. Han drikker ikke selv af kop hjemme, selvom han formår at gøre det i vuggestuen, hvis han ikke lige kan lokke pædagogerne til at gøre det for ham.
Vi ved godt, at vi har gjort ham en bjørnetjeneste, men fordi han netop har været så syg, har han fået det lidt som han gerne ville have det ved måltiderne. Sådan er det også med mad, hvor han kan blive meget frustreret, hvis dagens ret ikke lige falder i hans smag. Vi har haft meget glæde af at følge din "måltidsrytme”, men kæmper meget med at uønskede fødevarer skal ”ryddes op” og smides væk fra tallerkenen. Til dette siger vi, at ”maden bliver på bordet”, men det er som om, han ikke forstår anvisningen. Han bliver meget ked af det, når vi siger nej – så ked af det, at han nærmest mister appetitten.
Har du nogle konkrete forslag til, hvordan vi hjælper ham til mere selvhjulpenhed ift. at drikke af kop og lade være med intentionelt at smide maden på gulvet?
Mange hilsner
Valdemars mor (og far)